De Cirkelpit
‘Plasterk voor jou schatje’, roept Saar naar Diederik.
Diederik sjokt schoorvoetend de trap af. Wanneer Saar hem beneden zijn mobiel aanreikt vraagt hij haar op gedempte toon: ‘Wat moet Plasterk nou zo vroeg op de zondag?’
‘Ik heb geen idee, vraag het hem lekker zelf!’
‘Ronald, het is me een eer dat je me zo vroeg lastigvalt,’ spreekt Diederik cynisch in zijn mobiel.
‘We zitten niet op het juiste spoor. We moeten het over een andere boeg gooien.’
‘Heb je weer commentaar op mijn optreden? Zeg het maar, wat ging er gisteren allemaal niet goed in Utrecht?’
‘Ik breng vandaag geen kritiek maar wil een inzicht met je delen, eentje dat wel eens zeer bevrijdend voor onze partij kan uitpakken,’ antwoordt Plasterk met een ongekende dosis enthousiasme in zijn stem.
‘Heb je weer een fameus idee?’
‘Ik heb gisteren naar Eurosonic Noorderslag zitten kijken en kreeg plotseling een fabelachtige ingeving. Als voormalig minister van Cultuur sla ik natuurlijk geen evenement over maar dit keer zat ik er niet meer middenin en kon ik het van afstand aanschouwen.’
‘Wat wil je me nu vertellen Ronald?’ onderbreekt Diederik hem enigszins geërgerd.
‘Je moet Saar wegdoen. Opdracht van hogerhand.’
‘Waar slaat dat op? Ben je de vorige verkiezingen vergeten? Was zij het niet die mij op het juiste moment liet pieken?’
‘Niemand zit op dit moment te wachten op teksten als: “De PvdA bezwijkt niet voor de verleiding om in zware tijden lastige keuzes te ontlopen” en “Ik heb de afgelopen maanden weer mogen ervaren wat voor fantastische mensen zich voor de Partij van de Arbeid inzetten”. Ben je vergeten wat voor een rotzooi een aantal partijgenoten ervan gemaakt heeft? Eurosonic zeker ook niet gezien?’
‘Nee, Saar vindt dat helemaal niets.’
‘Zie je wel, daar leg je precies de vinger op de zere plek. Zij is te netjes om jou goed te positioneren in de wereld die momenteel gebaseerd is op massahysterie. We dienen onze aanhangers ruimte te geven voor een cirkelpit, net zoals The Opposites dat deden op Noorderslag. Niet meer tussen de journalisten door cirkelen maar tussen onze achterban, met het nodige lawaai en gespring. Inhoud is niet langer belangrijk, je moet de taal van het volk spreken.’
‘Waarom zou kwaliteit niet meer belangrijk zijn?’ vraagt Diederik aarzelend.
‘Je had het echt moeten zien, kijk desnoods nog even naar Uitzending Gemist of YouTube. Dan kun je zien hoe je de massa moet bespelen. Kijk vooral hoe het publiek wegzwijmelt met Eefje terwijl ze onverstaanbaar is en hoe de frontman van Chef’Special aan de hand van de dood van zijn vader het volk laat inzien dat vrolijkheid de nieuwe ingetogenheid is,’ besluit Plasterk zijn betoog.
‘Dus je zegt eigenlijk dat de organisatie er net zo goed een paar van die de Voice Kids had kunnen neerzetten? Dat vindt Saar namelijk wel leuk.’
‘Ja en nee. Qua stemgeluid zeker maar het publiek wil uit zijn dak kunnen gaan en daar heb je iets anders voor nodig.’
‘Wat heb je daar dan voor nodig?’ vraagt Diederik gretig.
‘Mijn broek zakte af toen ik Giel Beelen hoorde zeggen dat The Opposites zo veel hebben teweeggebracht met zo’n eigen, oorspronkelijk stemgeluid om ze even later met een oud melodietje van Doe Maar het publiek in extase te zien brengen. Als je tegenwoordig met een cirkelpit, veel herrie en een deuntje Belle Hélène een van de meest prestigieuze Popprijzen kunt winnen, liggen de stemmen voor het oprapen.’
‘En hoe zie je dat dan?’ vraagt Diederik.
‘Het is vrij eenvoudig, je ruilt die te rechtse kleding van Oger in voor laaghangende jeans en opvallende boxershorts en je gaat weer ouderwets stampen zoals je dat destijds deed bij Greenpeace. En je hebt een hiphop groupie nodig.’
‘En wat gaan we doen met Saar?’
‘Er is vast nog wel plek bij Ajax, zeker nu ze die Hupperts van Roda willen halen. Ze heeft toch de nodige ervaring met zuidelijke types?’
‘Wat als het mis gaat?’ vraagt Diederik beducht.
‘Het zijn maar gemeenteraadsverkiezingen, we hebben nog even de tijd tot aan de echte verkiezingen. Kan het volk even wennen aan je nieuwe uiterlijk.’
‘Uiterlijk? Je hebt het alleen gehad over een nieuwe kledingstijl. Ik ben juist zo tevreden met mijn metamorfose.’
‘Het is de enige manier om het volk te overtuigen dat je het dit keer echt meent. Ach, en zeg nou zelf, zo erg is het toch niet, een kale cirkelpit midden op je kruin?’